‘Oude of gebruikte voorwerpen een nieuwe functie geven in een ontwerp heeft mij altijd erg aangesproken’

VIJF VRAGEN AAN ONTWERPER CHRISTIAAN KOOPMAN

1. Kun je kort je werk omschrijven?

‘Mijn naam is Christiaan Koopman en ik ben onlangs afgestudeerd als Industrieel product ontwerper. Voorafgaand aan deze opleiding ben ik nog opgeleid tot docent beeldende kunst en vormgeving en autonoom kunstenaar. Ik maak veel gebruik van mijn twee opleidingen waarin ik heb geleerd mijn creatieve achtergrond te combineren met functionaliteit en het technisch inzicht van een ontwerper. Oude of gebruikte voorwerpen een nieuwe functie geven in een ontwerp heeft mij altijd erg aangesproken.’

2. Aan welke opdracht werk je?
‘Ik werk samen met Laif & Nuver aan een display voor verlichting. Om klanten een beeld te kunnen geven wat voor licht de verschillende peertjes geven zullen deze gepresenteerd worden op een zuil die in de winkel komt te staan. Natuurlijk bestaan er al dergelijke producten; maar niet in de stijl van Laif & Nuver. Om aan te sluiten bij het thema lokaal en de uitstraling van de winkel hebben we gekozen de zuil te maken van een dukdalf (meerpaal).’

3. Welke materialen ga je gebruiken en waarom?
‘Voor dit project wil ik een oude dukdalf een nieuw leven geven. De dukdalf heeft een stoere en robuuste uitstraling wat goed past bij Laif & Nuver en is een herkenbare vorm in Groningen en omstreken.’

4. Maak je je producten zelf of werk je met lokale partners voor het productieproces?
‘Ik vind het geweldig om zelf met mijn handen bezig te zijn en zal dat in dit project ook zeker doen. Ik zal hiervoor gebruik maken van een lokale werkplaats. Een dukdalf moest natuurlijk lang mee gaan een laat zich dus niet al te gemakkelijk bewerken; de juiste gereedschappen kunnen hopelijk veel tijd besparen.’

5. Wat vind je van het thema lokaal?
‘Het thema spreekt mij erg aan. Laif & Nuver is voor mij een typisch Groningse winkel, in het hartje van Groningen aan de Vismarkt. Het opnieuw gebruiken van de iconische dukdalf voor deze winkel en de samenwerking maakt het product echt persoonlijk en uniek.’